7 błędów w prowadzeniu firmowego profilu w mediach społecznościowych

Social media to narzędzia marketingowe, obok których żadna firma nie powinna przechodzić obojętnie. Drzemie w nich duży potencjał reklamowy. Bez względu na to, które media społecznościowe wybierze Twoja firma, to obecność w nich traktujcie bardzo poważnie już od samego początku. Poznaj najczęstsze błędy w prowadzeniu firmowego profilu na social mediach.

Potęga mediów społecznościowych

W 2023 roku liczba użytkowników mediów społecznościowych w Polsce wyniosła 27,5 mln użytkowników, co stanowi 66,3% całej populacji. Czy jakakolwiek firma może pozwolić sobie na rezygnację choćby z próby dotarcia do tak dużej grupy osób? Pytanie wydaje się retoryczne.
Jeżeli rozważasz założenie profilu firmowego to koniecznie przeczytaj nasz artykuł, aby uniknąć podstawowych błędów, które często pojawiają się w profilach firmowych w mediach społecznościowych.
Jeżeli już prowadzisz profil firmowy, warto sprawdzić, czy w działaniach nie zakrada się żadna nieprawidłowość.

1. Media społecznościowe jako tablica z opisami produktów 

Atrakcyjna promocja, nowy produkt czy zmiana w firmie, to informacje, które z całą pewnością warto przekazać fanom i obserwującym profil firmowy. Problem pojawia się w sytuacji, gdy kanał social media w przeważającej większości zawiera opisy produktów i usług. Poza tym, że jest to mało interesujące, to takie informacje są przecież dostępne w wielu innych miejscach, m.in. na firmowej stronie internetowej. Social media, to znakomita przestrzeń do innego rodzaju komunikacji z potencjalnymi klientami.
Tworząc treści na do social mediów postaraj się zaangażować swoich fanów, np. opowiedz na luzie o czymś, o czym „nie wypada” lub na które ma miejsca na oficjalnej stronie firmowej.
Profil musi nieść za sobą jakąś wartość dodaną. Być może jeden z klientów wstawił ciekawą opinię na temat produktu, którą chciałbyś się podzielić? Może jakieś branżowe wydarzenie zainspirowało twoją firmę do rozwoju? A może myślisz o specjalnej zniżce dla użytkowników lub interesuje cię opinia twojej społeczności na wybrany temat? Możliwości jest bardzo dużo. Zobacz jak robią to inne firmy, zbieraj inspiracje i przenoś ciekawe rozwiązania do prowadzenia swojego firmowego profilu w mediach społecznościowych.

2. Mieszanie życia prywatnego z firmowym

Wiele materiałów firmowych nawiązuje do życia poza firmowego. W końcu nie tylko pracą człowiek żyje, a work life balance to temat, który wraca do nas co roku ze zdwojoną siłą.
Jeśli pracownicy twojej firmy np. z okazji Dnia Ziemi sprzątnęli pobliski skwerek, a na profilu w mediach społecznościowych pojawił się post na ten temat, to świetnie. Nie trzeba wielu słów, aby użytkownicy twojego profilu zorientowali się, że nie wszystko co robicie, robicie dla pieniędzy. Dobro wspólne, dbałość o otocznie i środowisko są dla was również bardzo ważne. Z pewnością pozytywnie wpłynie to na odbiór firmy.
Jednak, gdy na firmowym profilu np. na Instagramie pełno jest zdjęć z imprez firmowych, porannych kaw, wspólnych wycieczek do kina, to poza tym, że oczywiście pokazujecie, że zespół jest zgrany i atmosfera w firmie jest dobra, to może to nie być wystarczający powód, aby podjąć z wami współpracę. Istnieje także ryzyko, że potencjalny klient przeglądając taki profil uzna, że pracownicy nie traktują swoich zadań wystarczająco poważnie, bo w swoim gronie głównie zajęci są dobrą zabawą.
Tak więc, wszystko z umiarem i w odpowiednim kontekście.

3. Brak systematyczności 

Profil założony kilka lat temu, na który zostało wrzuconych kilka zdjęć i firma o nim zapomniała, to niestety nie jest odosobniony przypadek. Jeżeli firma zdecydowała się na prowadzenie profilu, to warto zaplanować przynajmniej minimalną częstotliwość publikacji i konsekwentnie tego przestrzegać. Taki martwy profil może przynieść więcej strat niż korzyści. Naszym zdaniem zaniedbany profil wygląda zdecydowanie gorzej niż jego brak.

4. Wielowątkowe posty

Podczas tworzenia postu powinna obowiązywać jedna zasada, tj. jeden post, jeden temat. Użytkownik danego medium społecznościowego powinien wiedzieć czego dana publikacja dotyczy. Łatwiej jest mu wtedy np. skomentować dany materiał. Wielowątkowość sprawi, że użytkownik nie będzie wiedział do czego się odnieść.

5. Brak spójności w prowadzeniu profilu

Różne formaty zdjęć, często nieprzystosowane pod dane medium społecznościowe, niejednorodne kolory, zmienna stylistyka graficzna, nieobrobione zdjęcia lub przygotowane w niespójny sposób, to najczęściej spotykane błędy.
Oczywiście, że np. stories wrzucony spontanicznie z targów nie będzie miało takiej jakości, jak specjalnie przygotowany krótki filmik produktowy. Nie o tym mowa. Zdarza się jednak, że motyw graficzny postów zmienia się z dnia na dzień, bo w czwartek podoba się coś zupełnie innego niż we wtorek.
Aby uniknąć takich błędów, warto przygotować strategię. Ustalić w jaki sposób będą przygotowywane materiały, stworzyć jakiś wzorzec, motyw graficzny. Krótko mówiąc sprawić, aby na profilu było widać przemyślane i spójne działanie.
Do opieki na mediami społecznościowymi najlepiej mieć dedykowaną osobę lub zespół w firmie. Inną opcją jest zatrudnienie wyspecjalizowanej agencji, która w sposób profesjonalny czuwa nie tylko nad spójnością komunikacji, ale w ogóle nad wszystkimi aspektami ważnymi dla rozwoju Twoich social mediów.
Nie każda firma może pozwolić sobie na to ostatnie rozwiązanie, co niestety widać na wielu profilach firmowych szczególnie w sektorze MŚP. Nie zawsze jednak jest to kwestia budżetu, czasami po prostu braku świadomości. W wielu przedsiębiorstwach nadal pokutuje przekonanie, że mediami społecznościowymi może zająć się ktoś dodatkowo, przy okazji niejako. Nierzadko są to osoby, które nie mają nawet podstawowej wiedzy na temat dynamiki social mediów.

6. Zbyt wiele „wezwań do działania” 

Zbyt dużo komunikatów może przyprawić użytkowników o zawrót głowy. Zanim wstawisz kolejne Call-To-Action (Wezwanie do działania) zastanów się na czym najbardziej ci zależy i precyzyjnie to komunikuj. Nie zachęcaj użytkowników do wykonania kilku czynności.
W takich sytuacjach najczęściej okazuje się, że zdezorientowani lub przebodźcowani wezwaniami użytkownicy nie robią nic.

7. Brak reakcji na komentarze i wiadomości

Najlepsze na koniec. W mediach społecznościowych buduje się społeczność. To ona i jej zaangażowanie są dziś najważniejsze. Każda firma chce, aby fani, obserwujący byli aktywni, udzielali się w komentarzach, pytali o produkty, wchodzili na stronę internetową itd. Dlaczego więc tak wiele firm nie odpowiada na pytania i wiadomości do niech skierowane? Nie reaguje na komentarze?
Z naszych obserwacji wynika, że głównym powodem jest brak czasu lub/oraz brak osoby czy zespołu odpowiedzialnego za ten obszar.
Ignorowanie społeczności to ogromny błąd. W czasach tak wielu możliwości, natłoku informacji i dużej konkurencji każdy gest skierowany w stronę firmy ze strony użytkownika jest na wagę złota.
Jeśli nie zareagujemy na aktywność użytkownika, ten może poczuć się dotknięty. Wzbudza to także podejrzenia, że w przypadku jakichkolwiek pytań czy potencjalnych problemów będzie problem ze skontaktowaniem się z nami. Nie dopuszczaj do takich sytuacji. Nigdy też nie traktuj odpisywania na wiadomości czy komentarze użytkowników jako zło konieczne. Wykorzystaj swoją szansę i dobrze się zaprezentuj. Im szybsza i bardziej rzeczowa będzie odpowiedź, tym więcej możesz na niej zyskać. Nie rezygnuj z tego.

***

Podczas prowadzenia firmowych mediów społecznościowych pojawia się wiele błędów, a opisane powyżej nie wyczerpują tematu. Jednak naszym zdaniem są to błędy kluczowe i niestety nadal wiele firm je popełnia.
Jeżeli Twoja firma popełnia chociaż jeden z nich, zastanów się jak go skutecznie wyeliminować.

Napisz do nas wiadomość. Chętnie umówimy się na konsultacje i ułożymy strategię komunikacji w mediach społecznościowych dla Twojej firmy. Porozmawiajmy.

Leave a Reply