Firmowe konto na Instagramie – dlaczego warto?

Potencjał Instagrama jest często bagatelizowany przez polskich przedsiębiorców. Wielu z nich widzi w Instagramie jedynie serwis rozrywkowy, nie dostrzegając potencjału marketingowego, który w nim drzemie. To duży błąd, który może ich kosztować brak dotarcia do ponad 10 mln użytkowników w przypadku Polski oraz 1,318 mld odbiorców, jeżeli rozmawiamy o całym świecie. To dane za rok 2022 Datareportal. Dlaczego firmowe konto na Instagramie, to dobra inwestycja?

Z naszego artykułu dowiecie się:
1. Jakie są kluczowe statystyki dla Instagrama w Polsce?
2. Jakie są trzy mity na temat Instagrama z jakimi spotykamy się na co dzień?
3. O czym należy pamiętać zakładając firmowego Instagrama?

Firmowe konto na Instagramie – kluczowe statystyki Instagrama w Polsce
Z raportu „Digital 2023” przedstawionego w lutym 2023 roku przez We are social wynika, że Instagram w Polsce ma już 10,4 mln użytkowników. Z czego 68,8% to osoby w wieku 18-44, 57,8%  to kobiety, a 42,2% mężczyźni.
Spośród wszystkich odbiorców social mediów w Polsce blisko 13% wybrało Instagram jako swoje ulubione medium społecznościowe.

Mity na temat Instagrama

Mit o Instagramie nr 1

Instagram to tylko rozrywka. Chociaż Instagram jest aplikacją mobilną, nie jest to aplikacja wyłącznie rozrywkowa. To prawda, że znacznie wygodniej przegląda się Instagrama na telefonie niż na komputerze, a użytkownicy często zaglądają do niego, w poszukiwaniu czegoś lekkiego, jednak merytorycznych treści również na Instagramie nie brakuje.

Tak naprawdę nie ma tematu, którego na Instagramie poruszyć nie można. Na wielu profilach poruszane są tematy dotyczące m.in. rozwoju osobistego, zdrowych nawyków żywieniowych, aktywności fizycznej czy utrzymania dobrej kondycji psychicznej. Trzeba tylko dobrze przemyśleć treść danego posta/storiesa/rolki i przedstawić ją w możliwie najbardziej atrakcyjnej formie. 

Mit o Instagramie nr 2

Instagram jest tylko dla dzieciaków. Użytkownicy Instagrama w wieku 13-17 lat stanowią jedynie 6% wszystkich użytkowników tego medium społecznościowego. Dla porównania, osoby powyżej 45 roku życia, to już 23,7% (dane pochodzą z cytowanego powyżej raportu).
Jak widać, te statystyki całkowicie obalają mit dotyczący tego, że najliczniejszą grupą użytkowników na Instagramie są bardzo młode osoby.

Mit o Instagramie nr 3

Na Instagramie nie ma naszych klientów. To mit, który dotyczy nie tylko Instagrama, ale również innych platform społecznościowych. Nawet firmy, które swoje usługi czy towary sprzedają w systemie B2B znajdą na Instagramie swoich klientów.
Warto zapamiętać, że bez względu na to jakie usługi czy towary sprzedajesz to na końcu zawsze decyzje podejmuje człowiek. Co czwarty Polak ma konto na Instagramie. Na pewno są wśród nich również twoi klienci lub…potencjalni klienci :).

Firmowe konto na Instagramie – o czym należy pamiętać?

Strategia działań na Instagramie

Po podjęciu decyzji o założeniu konta firmowego na Instagramie warto przygotować przynajmniej zarys strategii działań. Jak się do tego zabrać? Zacznij od odpowiedzenia sobie na trzy podstawowe pytania.
• Dlaczego chcesz być obecny na Instagramie?
• Do kogo chcesz kierować swoje materiały?
• Jak będzie wyglądała Twoja komunikacja?
Odpowiedzi na te pytania mogą być kluczowe i stanowić swojego rodzaju drogowskaz dla działań na profilu.

Spójność komunikacji i warstwy graficznej profilu na Instagramie

Jeżeli obserwatorzy profilu twojej firmy na Instagramie rozpoznają wpis czy inną formę publikacji na twoim kanale bez konieczności sprawdzania, kto jest autorem, to jesteś w świetnym miejscu.

Podobna stylistyka zdjęć, spójna kolorystyka czy graficzny motyw przewodni mogą stać się prawdziwymi sprzymierzeńcami profilu firmowego na Instagramie. W przeciwieństwie do braku własnego stylu, mieszania różnych konwencji czy stosowania znaczących zmian w dotychczasowej stylistyce. Zmiany naturalnie są jak najbardziej możliwe i wskazane, trzeba też mieć na uwadze, aby nie stać się monotonnym w przekazie. Jednak warto pamiętać, aby wszelkie nowinki wprowadzać stopniowo. W przeciwnym razie użytkownicy mogą poczuć się zagubieni.

Częstotliwość publikacji na firmowym profilu na Instagramie

Ustal, jak często chcesz publikować treści już na samym początku. Częstotliwość publikacji naprawdę warto przemyśleć i – o ile jest to możliwe – zaplanować działania z odpowiednim wyprzedzeniem. 
Jak często dodawać materiały na instagramowym profilu? Czy będzie to przykładowo jeden post dziennie czy jeden post tygodniowo? Kiedy takie ustalenia się już pojawią, to warto się ich konsekwentnie trzymać.

Dlaczego? Obserwatorzy i fani danego profilu przyzwyczają się do określonej częstotliwości publikacji. W przypadku zawirowań w tym zakresie, w najlepszym razie ktoś wyśle wiadomość przypominającą. Natomiast wielu followersów po prostu zacznie zapominać o profilu i tym samym o firmie.

Konto firmowe na Instagramie, a brak czasu i zasobów

Jeżeli chciałbyś mieć firmowe konto na Instagramie, ale wiesz, że nie masz czasu czy zasobów na takie działania, to rozwiązania są dwa.
Pierwsze to zlecenie tego agencji, która ma doświadczenie w social mediach i może wesprzeć Twoją firmę w tym obszarze.
Drugim rozwiązaniem jest rezygnacja z tego medium. Nie ma sensu zakładać konta na Instagramie tylko po to, żeby „było”. Jeżeli ktokolwiek trafi na takie „martwe konto”, to natychmiast z niego wyjdzie, a obraz nieaktywnego profilu zrobi na nim negatywne wrażenie. Brak aktywności na Instagramie nie przyniesie żadnych rezultatów. 

Sprawy techniczne a firmowe konto na Instagramie

Kwestie techniczne, to również istotny aspekt firmowego konta na Instagramie. Kiedy użytkownik wejdzie na Twój profil od razu zobaczy link do konta, nazwę, zdjęcie profilowe, opis w BIO oraz pierwsze dziewięć kafelków/materiałów, które wyświetlają się na profilu. To elementy, które zdecydują, czy użytkownik zostanie followersem czy zrezygnuje i opuści konto. Dlatego są tak ważne i bezwzględnie należy mieć je na uwadze.
Dobrą informacją jest to, że praktycznie każdy z tych elementów można zmienić, poprawić. Jednak zachęcamy do niepodejmowania drastycznych kroków. Nagła zmiana wyglądu profilu może spowodować, że użytkownicy nie rozpoznają go i przestaną obserwować.

Mieszanie życia prywatnego z biznesowym

Nie odradzamy publikowania zdjęć zza kulis, często są one bardziej atrakcyjne i wiarygodne dla użytkowników niż te z profesjonalnych sesji zdjęciowych. Zdarzają jednak profile firmowe, w których ewidentnie zatarła się granica między profilem prywatnym a biznesowym.

Czym innym jest okazjonalne wstawienie zdjęcia widoku z okna biurowca, czy niekonwencjonalnie zaaranżowanego holu podczas przerwy kawowej na konferencji. A czym innym regularne wstawianie foto sałatki, czy innych potraw przyrządzonych przez koleżankę z działu. Talent kulinarny pracownicy może nie iść w parze z obraną przez firmę strategią.

Przeczytaj też artykuł: Siedem błędów w prowadzeniu profili firmowych na Instagramie

Firmowe konto na Instagramie – co składa się na jego sukces?

Na sukces profilu firmowego na Instagramie składa się wiele elementów. Mamy świadomość, że artykuł nie wyczerpał całego zagadnienia. Można nawet powiedzieć, że tylko delikatnie zarysował niektóre aspekty związane z prowadzeniem profilu na Instagramie.

Jeżeli nie czujesz się na Instagramie pewnie i chcesz, żeby ktoś zajął się profilem za Ciebie to nie ma na co czekać. Umów się z nami na rozmowę. Zaproponujemy rozwiązania, które sprawdziły się w prowadzeniu innych profili firmowych, mając zawsze na uwadze specyfikę Twojego biznesu.

Raport >

Leave a Reply