Pandemia zmieniła zwyczaje zakupowe Polaków. Wiosną 2020 roku, kiedy COVID-19 intensywnie rozprzestrzeniał się, a Polacy zostali w domach, zakupy również te spożywcze, przeniosły się do sieci. Niesamowite, jak błyskawicznie wszystkie bariery związane z zamawianiem produktów przez Internet odeszły w zapomnienie.
Cztery lata temu rynek e-commerce stał przed ogromnymi wyzwaniami związanymi m.in. z gwałtownym wzrostem liczby zamówień, koniecznością skrócenia czasu dostawy, wprowadzeniem różnorodnych form płatności i sposobu dostarczenia zamówienia, a także poprawą jakości obsługi klienta i polityki zwrotów.
Czy sprostał temu zadaniu? Zdecydowanie tak. Nie jest to tylko nasze zdanie, ale także milionów konsumentów. Z raportu CBRE „Trendy w omnichannel w Polsce” wynika, że 75% proc. badanych zamawia produkty online co najmniej raz w miesiącu, a 27% raz w tygodniu. Polacy taką formę zakupów uznali za bardzo wygodną i nie planują z niej rezygnować.
Ogromna dynamika sektora e-commenrce wpłynęła znacząco na branżę marketingową. Bez względu na to czy pracujesz po stronie klienta, czy po stronie agencji wymienione przez nas pojęcia powinieneś znać.
Przedstawiamy, krótką listę pojęć związanych z ecommerce, które mogą pomóc podczas czytania raportów marketingowych.
B2B – Business to Business
Model, w którym obie strony, zarówno kupujący jak i sprzedający to firmy.
Tutaj uwaga od nas, komunikacja B2B znacząco różni się od tej B2C, ale należy pamiętać, że zawsze ostateczną decyzję podejmuje człowiek. Relacje międzyludzkie w modelu B2B są tak samo istotne, jak w przypadku relacji B2C.
B2C – Business to Consumer
Model, w którym klientem firmy jest konsument.
CAC – Customer Acquisition Cost (Koszt Pozyskania Klienta)
Koszt pozyskania klienta nie jest łatwy do oszacowania jednak, jeżeli weźmiemy pod uwagę czas pracy pracowników oraz budżet marketingowy przeznaczony na pozyskanie klienta możemy dojść do ciekawych wniosków. Nie zawsze jest to sprawa oczywista. Stały klient, którego pozyskanie okazało się bardzo kosztowne może przynieść firmie ogromne korzyści w dłuższej perspektywie czasu.
Warto zatem spojrzeć na ten temat z dystansu, aby mieć pełen obraz sytuacji.
CMS – Content Management System
CMS to panel przeznaczony do zarządzania treściami na stronie. Dzięki panelowi CMS zarządzanie stroną nie wymaga angażowania programisty. Dla wielu firm jest to wygodne i ekonomiczne rozwiązanie. Panele zwykle są bardzo intuicyjne i po krótkim przeszkoleniu pracownik może bez większych trudności wprowadzać nowe treści, grafiki czy filmy na stronę firmową. Warto jednak pamiętać, że nie każda strona taki panel posiada i że pracownik, który nie ma programistycznego doświadczenia nawet w panelu z rozbudowanym CMSem nie wykona wszystkich niezbędnych zmian.
CPA – Cost Per Action
Koszt wykonania akcji. Czym jest akcja? Wszystkimi działaniami, które określimy jej mianem. Może to być kliknięcie, dodanie przedmiotu do koszyka zapis do newslettera czy złożenie zamówienia. Jeżeli chcesz mieć taką daną w swoim raporcie warto jest doprecyzować co masz na myśli.
CPC – Cost Per Click
Koszt za kliknięcie np. w baner, post w reklamę tekstową. Liczba kliknięć nie jest jednak tożsama z wejściami na stronę. Nie każde kliknięcie w reklamę kończy się odwiedzeniem strony.
CPM/CPT – Cost Per Mille/Cost Per Thousand
Model rozliczeniowy w oparciu o 1000 wyświetleń. Nie wiadomo jednak czy użytkownik dokonał interakcji z reklamą, wiemy jedynie ile wyświetleń ta reklama wygenerowała. W dobie „ślepoty reklamowej” może to nie być najbardziej optymalna metoda rozliczeń z wydawcą. Natomiast jest to parametr, który można znaleźć w wynikach reklam na wielu platformach np. Facebook czy Linkedin. Bardzo często przydaje się podczas analizy działań, gdy wesprzemy go innymi danymi.
CPS – Cost Per Sale
Model rozliczenia reklamodawcy z wydawcą opierający się na wygenerowanej sprzedaży. W zależności od rodzaju umowy może to być dla wydawcy rozliczenie procentowe od wartości wygenerowanej sprzedaży lub stała kwota za jeden zakup. Rozliczenie w przypadku takiej formy współpracy jest rozliczeniem ze efekt.
GA4 (Google Analytics 4)
Najbardziej znane narzędzie analityczne od firmy Google. W wersji podstawowej nie musimy płacić za używanie tego narzędzia, dlatego niektórzy mogą uznać, że korzystanie z GA4 jest darmowe. Prawda jest jednak taka, że praca z tym narzędziem wymaga wiedzy i zaangażowania. Nie zawsze można opanować GA4 po jednym szkoleniu. Narzędzie jest bardzo rozbudowane i jak z wieloma tematami marketinogwymi konieczna jest praktyka i aktualizacja posiadanej wiedzy. Odpowiednio skonfigurowany i analizowany przynosi ogromne korzyści każdej firmie z sektora e-commerce.
SERP – Search Engine Result Page
Strona, która wyświetla się po wpisaniu hasła w wyszukiwarce Google’a. Spotkamy na niej wyniki organiczne oraz wyniki płatne (reklamy). Walka o wyświetlenie się, na górze strony jest często bardzo zaciekła.
Sesja (Google Analytics 4)
Grupa interakcji, które wykonuje użytkownik na stronie w danym przedziale czasu. Jeden użytkownik może wykonać wiele sesji np. wchodząc na stronę po linku z innej kampanii czy odwiedzając stronę następnego dnia.
AI – Sztuczna inteligencja
Narzędzia – aplikacje, które wykonują złożone działania poprzez wykorzystywanie zaawansowanych algorytmów do przyspieszania procesów. Dzięki sztucznej inteligencji procesy, które wymagały często dużego zaangażowania i umiejętności pracownika można wykonać błyskawicznie poprzez wpisanie odpowiedniego komunikatu. Rozwiązania proponowane przez AI są często przełomowe jednak nie brakuje w nich błędów. Warto jednak trzymać rękę na pulsie i obserwować, bo dynamika rozwoju sztucznej inteligencji jest ogromna.
UX
Inaczej User Experience. Podczas planowania prac nad stroną internetową nawet podstawowa wiedza z tego zakresu może znacznie ograniczyć liczbę pojawiających się błędów na stronie. Przyjazny interfejs sprawi, że użytkownik będzie milej wspominał pobyt na naszej stronie i częściej na nią wracał. Ponadto szybko i sprawnie znajdzie informacje, których potrzebuje, a to m.in. skróci ścieżkę zakupową i ograniczy liczbę spływających maili kierowanych do działu obsługi klienta.
Zdarzenia (Google Analytics 4)
Interakcje użytkownika z treścią na stronie. Jedno zdarzenie może stanowić np. wyświetlenie, pobranie materiału, obejrzenie filmiku czy zapis do newslettera.
Mamy świadomość, że lista nie wyczerpuje tematu. Samych modeli rozliczeń moglibyśmy dodać co najmniej kilka np. CPL – model rozliczenia opierający się na pozyskaniu leada. Natomiast jest to lista stanowiąca bazę wyjściową do rozszerzenia tego zagadnienia. Zapewne z czasem artykuł będzie aktualizowany również przez nas.
O badaniu CBRE przeczytasz tutaj: https://forsal.pl/biznes/handel/artykuly/8550589,34-polakow-kupuje-przez-internet-co-najmniej-raz-w-miesiacu-badanie.html